παιδική διατροφή
Υγεία και διατροφή

Η επιρροή των ΜΜΕ στην παιδική διατροφή

Γράφει η διατροφολόγος Εβίτα Στόκα

Σήμερα αποφάσισα να αναφερθώ στην υπερέκθεση των παιδιών στις οθόνες και στην κακή παιδική θρέψη. Δύο φαινόμενα που μαστίζουν την εποχή μας και που, αν και φαινομενικά ανεξάρτητα, είναι ισχυρά αλληλένδετα. Θα δούμε με αριθμούς ποια είναι η επιρροή των ΜΜΕ στην παιδική διατροφή και πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους.

ΜΜΕ παιδική διατροφή

Για να δούμε κάποια ενδιαφέροντα στατιστικά δεδομένα:

  • Τα παχύσαρκα παιδιά αναγνωρίζουν περισσότερα brands τροφίμων που προβάλλονται σε διαφημίσεις σε σχέση με τα παιδιά φυσιολογικού βάρους.
  • 60% των περιστατικών παιδικής παχυσαρκίας φαίνεται να οφείλονται στη διαφήμιση τροφίμων.
  • Το 20-25% της ημερήσιας τροφής των παιδιών καταναλώνεται μπροστά σε οθόνη.
  • Οι αυξημένες ώρες έκθεσης σε οθόνες συσχετίζονται με μειωμένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, αλλά και με αυξημένη πρόσληψη θερμίδων.
τα παιδιά δεν τρώνε φρούτα και λαχανικά
  • 60-80% των τροφίμων που διαφημίζονται είναι HFSS, δηλαδή υψηλά σε λίπος, σάκχαρα και αλάτι.
  • Τα παιδιά αναγνωρίζουν και δείχνουν προτίμηση σε brands τροφών που προβάλλονται σε διαφημίσεις από την ηλικία των 2-3 ετών, όπου ακόμα δε γνωρίζουν καν ανάγνωση!

Αν, λοιπόν, ακόμα δε σας έπεισα ότι οι διαφημίσεις βλάπτουν κυριολεκτικά την υγεία του παιδιού σας, σκεφτείτε το εξής: Τα παιδιά λόγω του νεαρού της ηλικίας τους είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε οπτικοακουστικά ερεθίσματα. Εκτός αυτού είναι εν δυνάμει καταναλωτές. Εκτιμάται ότι ο καθένας μπορεί στην ενήλικη ζωή του να προσφέρει μέχρι και 10.000€ σε μία εταιρία τροφίμων! Το γεγονός αυτό είναι προφανές ότι τους καθιστά ιδανικούς δέκτες των διαφημίσεων junk food. Σκεφτείτε μόνο πόσα brands σακχαρούχων δημητριακών και συσκευασμένων σνακ όπως πατατάκια κλπ χρησιμοποιούν γνωστά πρόσωπα (ποδοσφαιριστές, ηθοποιούς κλπ) ή καρτούν ώστε να προσελκύσουν το παιδικό κοινό. Το δυστυχές της υπόθεσης είναι ότι τα καταφέρνουν!

Άλλο σύνηθες πρόβλημα είναι η προώθηση στη διαφήμιση ενός μόνο συστατικού του εκάστοτε προϊόντος που είναι φαινομενικά υγιεινό και η εστίαση σε αυτό το συστατικό πχ σοκολάτα με υψηλή περιεκτικότητα σε γάλα, μπισκότα με αλεύρι ολικής άλεσης, φρουτοποτό που περιέχει κάποιες βιταμίνες. Αυτό που παραλείπουν, βέβαια, είναι η εξαιρετικά υψηλή περιεκτικότητα πολλών από αυτών των τροφίμων σε σάκχαρα, συντηρητικά ή/και αλάτι, με αποτέλεσμα να διαστρεβλώνεται η διατροφική του αξία και να θεωρείται θρεπτικό.

Ελέγχετε πάντα ετικέτες τροφίμων και προσπαθήστε να επιλέγετε όσο το δυνατόν ανεπεξέργαστα, μη συσκευασμένα τρόφιμα.

Εν κατακλείδι και αφού έχει γίνει κατανοητό πόσο μεγάλη επιρροή έχουν τα ΜΜΕ στην παιδική διατροφή, είναι συνετό να :

  1. αποφεύγεται η αγορά αναγνωρισμένων brands γρήγορου φαγητού και σνακ στο σπίτι και
  2. να περιορίζεται ο χρόνος έκθεσης των παιδιών σε οθόνες και διαφημίσεις καθώς είναι θύματα της υπερπροβολής ανθυγιεινών τροφών και brands. (Αυτό μπορεί να γίνει και αυτόματα στο screen time του tablet ή κινητού που έχει πρόσβαση το παιδί).

Όσο νωρίτερα ενταχθούν και εδραιωθούν οι σωστές διατροφικές συνήθειες στη ζωή του παιδιού σας, τόσο καλύτερα τα αποτελέσματα στην τωρινή αλλά και μετέπειτα υγεία του!

One Comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *