τι να προσέξεις στην εγκυμοσύνη
Υγεία και διατροφή

Κύηση και διατροφή: τι να προσέξεις στην εγκυμοσύνη

Γράφει η διατροφολόγος Εβίτα Στόκα

Η εγκυμοσύνη είναι μία πολύ ιδιαίτερη περίοδος, με ραγδαίες αλλαγές στο σώμα της νέας μητέρας. Η διατροφή είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τη συνολική υγεία της εγκυμονούσας αλλά και του εμβρύου. Η υιοθέτηση ενός θρεπτικού και ισορροπημένου προγράμματος είναι απαραίτητη κατά τη διάρκεια της κύησης, υπάρχουν όμως και ορισμένα τρόφιμα που οι έγκυες συστήνεται να αποφύγουν. Θα αναφέρουμε μερικές γενικές συστάσεις όσον αφορά τα τρόφιμα υψηλού κινδύνου για επιπλοκές και θα επισημάνουμε τι να προσέξεις στην εγκυμοσύνη. Φυσικά, η εξατομικευμένη παρακολούθηση από καταρτισμένο διατροφολόγο σε αυτό το στάδιο της ζωής της γυναίκας κρίνεται επίσης απαραίτητη.

Τι να προσέξεις στην εγκυμοσύνη:

Αλκοόλ

Τα guidelines για εγκυμονούσες συστήνουν πλήρη αποχή από το αλκοόλ, καθώς έχει συνδεθεί με πρόωρη γέννα, εμβρυικό αλκοολικό σύνδρομο, γενετικές ανωμαλίες και βρέφη με χαμηλό βάρος γέννησης.

Καφεΐνη

Προτείνεται μείωση στα 300 mg την ημέρα. Ένα φλιτζάνι καφέ (240 ml) έχει περίπου 150 mg καφεΐνης κατά μέσο όρο, ενώ το μαύρο τσάι έχει συνήθως περίπου 80 mg. Άλλα τρόφιμα που περιέχουν μικρές ποσότητες καφεΐνης είναι τα αναψυκτικά τύπου κόλα, το κακάο και η σοκολάτα.

Ωμά ψάρια και οστρακοειδή

Τα ωμά οστρακοειδή, όπως στρείδια, καβούρια και μύδια, αλλά και τα ωμά ψάρια, παραδείγματος χάριν σε μορφή σούσι και σεβίτσε, είναι μια πιθανή πηγή βακτηρίων Vibrio, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν διάφορες λοιμώξεις. Αυτές με τη σειρά τους ενδέχεται να προκαλέσουν απώλεια υγρών και ηλεκτρολυτών από το σώμα, αλλά και να επηρεάσουν το ανοσοποιητικό σύστημα, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο την υγεία του εμβρύου. Απαραίτητο το μαγείρεμα των ψαριών θαλασσινών σε θερμοκρασία τουλάχιστον 70 βαθμών Κελσίου πριν την κατανάλωση.

Μαλακά & μη παστεριωμένα τυριά

Οι συστάσεις προτείνουν περιορισμό των μαλακών τυριών από μη παστεριωμένο γάλα, όπως φέτα, gorgonzola, brie, camembert, ροκφόρ, blue cheese κλπ, αφού μπορεί να περιέχουν επιβλαβή βακτήρια (Listeria ή E. Coli). Πιο ασφαλείς επιλογές είναι οι ποικιλίες σκληρών τυριών, όπως παρμεζάν και τσένταρ. Ελέγξτε την ετικέτα για να βεβαιωθείτε ότι το εκάστοτε τυρί είναι παρασκευασμένο από παστεριωμένο γάλα.

Ωμά ή ελλιπώς μαγειρεμένα αυγά

Τα αυγά είναι μια πολύ καλή πηγή πρωτεϊνών και θρεπτικών συστατικών, όμως η ανεπαρκής θερμική τους επεξεργασία μπορεί να ελοχεύει κίνδυνο μόλυνσης με τα βακτήρια της Salmonella. Είναι λοιπόν συνετό να αποφεύγονται συνταγές όπως αυγά ποσέ, dressing με αυγό (πχ σάλτσα Caesar), cookie dough, σως ολαντέζ κλπ.

Αλλαντικά και ωμό κρέας

Ορισμένοι τύποι κρέατος θα μπορούσαν να περιέχουν τα δυνητικά επικίνδυνα βακτήρια Listeria. Σύμφωνα με τον CDC, οι λοιμώξεις από Listeria είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για τις εγκύους και τα νεογνά και αυξάνουν τον κίνδυνο αποβολής. Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει όλα τα κρέατα που καταναλώνονται συνήθως κρύα, όπως αλλαντικά σε φέτες, ζαμπόν, πεπερόνι κλπ. Απαραίτητο το μαγείρεμα του κρέατος σε θερμοκρασία τουλάχιστον 75 βαθμών Κελσίου πριν την κατανάλωση.

Ωμά χόρτα και πράσινα φυλλώδη λαχανικά

τι να προσέξεις στην εγκυμοσύνη; σίγουρα τα ωμά λαχανικά

Τα πράσινα λαχανικά είναι γενικά εξαιρετικές διατροφικές επιλογές, καθώς περιέχουν σημαντικές ποσότητες φυτικών ινών και θρεπτικών συστατικών. Ωστόσο, ορισμένα ενδέχεται να περιέχουν βακτήρια, όπως Salmonella ή E. coli, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν μόλυνση. Μια μελέτη σημειώνει ότι οι βακτηριακές λοιμώξεις του αίματος από E. coli είναι από τους πιο κοινούς τύπους λοιμώξεων στην κύηση και μπορούν να έχουν δυσμενείς επιπτώσεις, όπως τροφική δηλητηρίαση, λοιμώξεις του ουροποιητικού και αναπνευστικές ασθένειες. Κατά συνέπεια, πλύνετε καλά τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και προτιμήστε τα σε μαγειρεμένη μορφή. Καλό είναι επίσης να αποφύγετε τα ραπανάκια, αλλά και τις σαλάτες σε take away και εστιατόρια.

Ορισμένα ψάρια

Μερικά είδη ψαριών περιέχουν ποσότητες υδραργύρου σε βλαβερά επίπεδα για το έμβρυο. Γι ’αυτό το λόγο, συστήνεται ο περιορισμός του τόνου, του ξιφία, του καρχαρία και του βασιλικού σκουμπριού.

Εν κατακλείδι, βλέπουμε ότι υφίστανται ορισμένοι περιορισμοί στη διατροφή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, που αποσκοπούν στη διασφάλιση της υγείας της μητέρας και του εμβρύου. Παρ’ όλα αυτά, η επίτευξη ενός ισορροπημένου και θρεπτικού προγράμματος δεν είναι τόσο δύσκολη όσο πιστεύουμε, ιδιαίτερα εάν υπάρχει ταυτόχρονη καθοδήγηση από τον διατροφολόγο και γυναικολόγο, ώστε να αποφευχθούν τα τρόφιμα υψηλού κινδύνου και να επιτευχθεί η βέλτιστη θρέψη.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *