τι ισχύει τελικά για τα βιολογικά προϊόντα
Υγεία και διατροφή

Τι ισχύει τελικά για τα βιολογικά προϊόντα;

Γράφει η διατροφολόγος Εβίτα Στόκα

Στο σημερινό άρθρο θα αναλύσουμε τους ισχυρισμούς γύρω από τα βιολογικά προϊόντα ώστε να δούμε τι ισχύει τελικά. Ο όρος βιολογικό ή organic αναφέρεται στη διαδικασία παραγωγής ορισμένων τροφίμων, τα οποία έχουν καλλιεργηθεί χωρίς τη χρήση τεχνητών χημικών, ορμονών, αντιβιοτικών ή γενετικά τροποποιημένων οργανισμών.

τι ισχύει για τα βιολογικά προϊόντα

Τα τελευταία χρόνια η διάθεση των βιολογικών προϊόντων στην αγορά έχει αυξηθεί ραγδαία και ένας από τους κύριους λόγους είναι η ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι είναι πιο θρεπτικά από τα συμβατικά τρόφιμα. Δεδομένου του αυξανόμενου ενδιαφέροντος, είναι επιτακτική ανάγκη να αναθεωρηθεί η υπάρχουσα βιβλιογραφία σχετικά με τη θρεπτική αξία των εν λόγω προϊόντων και να καθοριστεί σε ποιο βαθμό ικανοποιούνται οι προσδοκίες των καταναλωτών. Τι ισχύει τελικά για τα βιολογικά προϊόντα; Είναι πιο καλά από τα συμβατικά; Μύθος ή αλήθεια;

Υπάρχουν λίγες μόνο επίσημες μελέτες που να έχουν πραγματοποιήσει μια έγκυρη σύγκριση βιολογικών και μη προϊόντων και, ως εκ τούτου, η γενίκευση των συμπερασμάτων θα πρέπει να γίνει με προσοχή. Παρά τους περιορισμούς αυτούς βέβαια, μπορούν να εντοπιστούν ορισμένες διαφορές.

Τα βιολογικά προϊόντα είναι πιο θρεπτικά;

Φαίνεται πως υφίστανται κάποια στοιχεία που υποδεικνύουν ότι τα βιολογικά και τα συμβατικά τρόφιμα διαφέρουν ως προς τις συγκεντρώσεις ορισμένων μικροθρεπτικών συστατικών (βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία) και συγκεκριμένα, φαίνεται να υπάρχει μια μικρή τάση προς υψηλότερη περιεκτικότητα σε ασκορβικό οξύ (βιταμίνη C) σε φυλλώδη λαχανικά και σε πατάτες βιολογικής καλλιέργειας.

Από την άλλη, μια ανασκόπηση 55 ερευνών δε διαπίστωσε διαφορές στη περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, με εξαίρεση τα ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα νιτρικών αλάτων σε βιολογικά προϊόντα. Γενικότερα, σε ό,τι αφορά τα μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά τα στοιχεία είναι ανεπαρκή για να εξαχθούν έγκυρα αποτελέσματα υπεροχής των βιολογικών τροφίμων.

Μάλιστα, ένα ακόμη review 233 μελετών διαπίστωσε έλλειψη ισχυρών δεδομένων για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα βιολογικά τρόφιμα είναι πιο θρεπτικά από τα κανονικά τρόφιμα. Είναι γεγονός πως καμία μελέτη δεν έχει αποδείξει σημαντικές θετικές επιδράσεις στην υγεία που να προκύπτουν από την προτίμηση προϊόντων βιολογικής καλλιέργειας. Διάφορες σημαντικές κατευθύνσεις μπορούν να επισημανθούν για μελλοντική έρευνα.

Τα βιολογικά προϊόντα είναι πιο ασφαλή;

Επιπλέον, ένα επιχείρημα που έχει διατυπωθεί υπέρ της επιλογής βιολογικών τροφίμων είναι πως μπορεί να μειωθεί η έκθεση σε τοξίνες, υπολείμματα φυτοφαρμάκων και βακτήρια ανθεκτικά στα αντιβιοτικά. Ωστόσο, τα επίπεδα τοξινών στα κανονικά προϊόντα είναι, ούτως ή άλλως, πολύ μικρότερα από τα όρια ασφαλείας βάσει νομοθεσίας, οπότε αυτό το ζήτημα δεν θα έπρεπε γενικά να σας ανησυχεί για οποιοδήποτε ασφαλές και εγκεκριμένο προϊόν κι αν επιλέγετε –είτε βιολογικό είτε συμβατικό.

Τα βιολογικά προϊόντα είναι καλύτερα για τον πλανήτη μας;

Πέραν των επιδράσεων στην ατομική υγεία, μία παράμετρος που αξίζει να αναφερθεί είναι το αντίκρισμα στο περιβάλλον. Σαφώς, οι γεωργικές πρακτικές στη βιολογική παραγωγή φαίνεται να έχουν αρκετά πλεονεκτήματα όσον αφορά το οικολογικό αποτύπωμα, όπως το ότι δε χρησιμοποιούνται βλαβερά για το περιβάλλον φυτοφάρμακα (πχ χλωροπυριφός).  Έτσι, αρκετός κόσμος επιλέγει τα συγκεκριμένα προϊόντα στο πλαίσιο ενός πιο eco-friendly τρόπου ζωής. 

Τελικά, όλα τα δεδομένα δείχνουν πως μια ισορροπημένη διατροφή μπορεί να βελτιώσει εξίσου την υγεία ανεξάρτητα από τη βιολογική ή συμβατική προέλευσή των τροφίμων της. Δεδομένου μάλιστα ότι ορισμένα βιολογικά προϊόντα κοστίζουν περισσότερο και έχουν μικρότερη διάρκεια ζωής, πιθανόν η επιλογή τους να μην καθίσταται εφικτή για αρκετά νοικοκυριά. Αυτό δεν πρέπει να αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα κατά την υιοθέτηση μιας υγιεινής διατροφής, αφού όπως αναφέρθηκε τα συμβατικά, μη-βιολογικά προϊόντα μπορούν να συντελέσουν εξίσου σε έναν σωστό τρόπο θρέψης. Τα βιολογικά προϊόντα είναι μία επιλογή που πρέπει να γίνεται βάσει των προσωπικών αξιών και προτιμήσεων του κάθε ατόμου και μπορούν να επιφέρουν κάποια οφέλη, σίγουρα όμως δεν αποτελούν μονόδρομο σε μία υγιεινή διατροφή.

Δείτε επίσης τι ισχύει για τη γλουτένη!

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *