τι ισχύει τελικά για τη γλουτένη
Υγεία και διατροφή

Τι ισχύει για τη γλουτένη

Γράφει η διατροφολόγος Εβίτα Στόκα

Τα τελευταία χρόνια θεωρώ πως όλοι μας λίγο-πολύ έχουμε πέσει πάνω σε κάποιο άρθρο ή μία δίαιτα σχετικά με τη γλουτένη, που εκθειάζει τα οφέλη του περιορισμού ή αποκλεισμού της από τη διατροφή. Σήμερα θα αποσαφηνίσουμε εάν τελικά κάτι τέτοιο είναι ωφέλιμο για τον οργανισμό ή αν πρόκειται απλά για μία μόδα και θα εξηγήσουμε τι ισχύει τελικά για τη γλουτένη.

Τι είναι η περιβόητη γλουτένη;

Αναφερόμαστε σε μια πρωτεΐνη στο ενδοσπέρμιο των καρπών των σιτηρών, που καθορίζει και τις ιδιότητες των αλεύρων στη μαγειρική.

τι είναι η γλουτένη;

Η γλουτένη σχετίζεται άμεσα με μία γαστρεντερική νόσο που ονομάζεται κοιλιοκάκη, στην οποία ο περιορισμός της κρίνεται απαραίτητος. Ωστόσο, η συγκεκριμένη νόσος απαντάται επιδημιολογικά μόνο στο 1% του πληθυσμού και άρα η συντριπτική πλειοψηφία δεν πάσχει από αυτήν.

Για το 99% λοιπόν, που δεν πάσχει από κοιλιοκάκη και που είναι γενικότερα υγιείς, δεν υπάρχει κάποια σύσταση που να αποδεικνύει οφέλη στην υγεία από τον περιορισμό της γλουτένης.

Αντιθέτως μάλιστα, ενδέχεται να υπάρχουν δυσμενείς επιπτώσεις, καθώς τα gluten-free προϊόντα περιέχουν συνήθως λιγότερες φυτικές ίνες και περισσότερα σάκχαρα και λιπαρά. Σε μία έρευνα του Harvard Medical School σε 110.000 άτομα, ο αποκλεισμός των σιτηρών ολικής άλεσης συσχετίστηκε με αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο. Εκτός αυτού, το κόστος των gluten-free προϊόντων είναι συνήθως αρκετά υψηλό, καθιστώντας τα απρόσιτα για πολλές οικογένειες και γενικώς ένα άσκοπο έξοδο.

Πώς προέκυψε ο ισχυρισμός για τα οφέλη της δίαιτας ελεύθερης γλουτένης;

είναι καλή η διατροφή χωρίς γλουτένη;

Όπως οποιαδήποτε δίαιτα που περιορίζει συγκεκριμένες ομάδες τροφίμων, έτσι και η συγκεκριμένη, έχει προταθεί ως πρακτική απώλειας βάρους. ΟΜΩΣ! Οι περιοριστικές δίαιτες έχουν συσχετισθεί ισχυρά με εμφάνιση διαταραγμένης διατροφικής συμπεριφοράς και με ανεπαρκή θρέψη.

Ακόμη, το 95% των ατόμων ξαναπαίρνουν τα ίδια ή και περισσότερα κιλά μετά το πέρας της δίαιτας και άρα σίγουρα δεν είναι λύση. Από την άλλη, το ισορροπημένο μεσογειακό πρότυπο διατροφής έχει τεκμηριωμένη ωφέλιμη δράση στο σωματικό βάρος και στην υγεία.

Τι ισχύει τελικά για τη γλουτένη;

Αν και εφόσον δεν έχετε διαγνωστεί με κοιλιοκάκη ή με κάποια άλλη παθολογική κατάσταση από ιατρό που επιτάσσει τον περιορισμό της γλουτένης, δε χρειάζεται να ανησυχείτε για την κατανάλωση της. Ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή, επιλέγοντας κατά προτίμηση σύνθετους υδατάνθρακες, όπως ζυμαρικά ολικής και προϊόντα κρίθινα ή σικάλεως, τα οποία έχουν αποδεδειγμένες θετικές επιδράσεις στον οργανισμό.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *